Muzyka w reklamie radiowej. Jej znaczenie w efektywnej kampanii marketingowej
Dobra muzyka w reklamie radiowej
Co to znaczy, że muzyka jest dobra? To bardzo trudne pytanie, ale zawężając temat do radiowej reklamy, to dobra jest ta, która sprawia, że reklama radiowa nie ma słabych punktów i działa. Muzyka to klucz do serca słuchacza i potencjalnego klienta. Reklama radiowa ma taki nastrój, jaką ma muzykę. Zatem jeśli reklama ma działać, musi trafić nastrojem w odpowiednią grupę. Muzyka może również pomóc w budowaniu marki. Reklamy radiowe, które wykorzystują dźwięki i muzykę charakterystyczną dla danej marki, są w stanie wzmocnić identyfikację wizualną i zwiększyć swoją rozpoznawalność. Jeśli we wszystkich produktach reklamowych taka firma ma wciąż tą samą muzykę, muzyka staje się niezwykle silnym bodźcem, który ją identyfikuje. To, jak muzyka brzmi, może również wpłynąć na postrzeganie marki przez słuchaczy. Dobre brzmienie, to dobry produkt. Muzyka może również pomóc w przekazywaniu informacji. W reklamie radiowej często pojawiają się fragmenty, w których trzeba przekazać ważne informacje na temat produktu lub usługi. Trzeba po prostu je wybić na plan pierwszy, podkreślić. W takiej sytuacji, wykorzystanie odpowiedniego tła muzycznego oraz efektów dźwiękowych może pomóc w zwiększeniu zrozumienia i zapamiętania konkretnych fragmentów obejmujących najważniejsze treści treści reklamy.
Muzyka w reklamie jako podstawowy czynnik skupiający uwagę
Badania pokazują, że reklamy radiowe z muzyką są bardziej skuteczne niż te, które jej nie zawierają. Warto również wspomnieć o tym, że muzyka w reklamie radiowej powinna być odpowiednio dobrana. Dobrze dobrana muzyka powinna odpowiadać na potrzeby i oczekiwania grupy docelowej, a także być zgodna z tonem i stylem reklamy. To jest właśnie klucz do skuteczności przekazu. Trzeba mieć wyczucie, wiedzieć co kto lubi. W niektórych branżach potrzebna jest muzyka rockowa, w innych soulowa, jeszcze w innych potrzebny jest funk. Czasami dobrze jest zagrać vintage, czasami modern. Kwestia tempa, trybu dur-molowego, tonacji to jeszcze wcale nie koniec zagadnień. Wazne, że pod lektorem rozgrywa się jakas akcja muzyczna. Dobrze, jesli podkład muzyczny pod lektorem jest jakąś akcją. jest wstep, jest rozwinięcie oraz zakończnie. zakończenie musi być w odpowiednim momencie. Ani za wcześnie, ani za późno. najlepiej, jesli jest tuż przed końcowym adresem. To doskonale podnosi uwage słuchacza. W najważniejszym moemncie reklamy, czyli przed adresem firmy muzyka nagle zanika, ale w odpowiednio dobry sposób. Czyli mocnym akcentem.
Jaka muzyka do jakiej reklamy? Podajemy przykłady
Podajemy przykłady. Muzyka rockowa jest idealna do reklam sportowych, ponieważ łączy w sobie szybkie tempo i charakterystyczne brzmienie gitary. Te elementy doskonale oddają dynamiczny charakter sportów, takich jak piłka nożna, koszykówka czy siatkówka. Słuchacz słysząc taką muzykę w reklamie, od razu kojarzy ją z ruchem, akcją i szybkim tempem, co z kolei przekłada się na pozytywne skojarzenia z danym sportem i wydarzeniami oraz asortymentem z nim związanymi. Muzyka funk jest doskonałym wyborem do radiowych reklam deweloperskich. Jej pozytywny, optymistyczny nastrój oraz bogate aranżacje i lekkość idealnie wpisują się w charakter reklam mieszkaniowych. Reklamy radiowe z muzyką funk mają niezobowiązujący taneczny klimat, bo przecież kupując wymarzone mieszkanie, każdy powinien się cieszyć i tańczyć z radości. Takie reklamy z drugiej strony mają precyzyjny i odpowiedzialny nastrój, ponieważ dobra muzyka funk jest luksusowa i wymaga ogromnych umiejętności i dyscypliny. Jaką jednak muzykę użyć do reklamy dźwiękowej imprezy dla dzieci? Tu nie decyduje gatunek muzyki. Może być jakikolwiek, ważne, aby muzyka była skoczna, lekka, pozytywna, melodyjna i bardzo przyjemna w brzmieniu. Najlepiej, aby zawierała jakieś odgłosy dzieci, np. śmiech, albo najlepiej jakiś śpiewany dziecięcy motyw. W reklamie dźwiękowej kosmetyków dla pań, może być muzyka soulowa. Ma ona ciepłe, sensualne brzmienie, jest w wolnym, lub średnim ale spokojnym tempie. Jest taka, że chciałoby się kimś zaopiekować. Wzbudza lekkie pożądanie. W piosenkach soulowych, kobiety często śpiewają o sobie, swoim życiu, problemach ale i pragnieniach. To wszystko sprawia, że reklamy z taką muzyką stają się emocjonalne. To zwiększa ich „zapamiętywalność” i wpływa pozytywnie na sposób, w jaki marka jest postrzegana.