Dobry scenariusz do reklamy radiowej typu standard.
Kluczowymi elementami skutecznego scenariusza reklamy radiowej są: ciekawe i intrygujące wprowadzenie, rozwinięcie zawierające korzyści produktu/usługi oraz klarowne zakończenie z inf ormacjami kontaktowymi i ewentualnie hasłem reklamowym lub charakterystycznym jinglem. Dbałość o te trzy elementy pozwoli na przykuwanie uwagi słuchaczy i skuteczną promocję oferowanych produktów lub usług.
Przyjrzyjmy się poszczególnym częściom dobrego scenariusza reklamy radiowej typu standard.
Część pierwsza - Wprowadzenie:
Wprowadzenie ma kluczowe znaczenie, ponieważ jego celem jest przyciągnięcie uwagi słuchacza od samego początku. Istnieje kilka skutecznych sposobów na osiągnięcie tego celu. Może to być tajemnicze pytanie, które wprowadza słuchacza w kontekst reklamy, proste i bezpośrednie zapytanie dotyczące produktu lub ciekawy dźwiękowy efekt. Firmy, które profesjonalnie traktują marketing, często mają swoje własne charakterystyczne jingle, które stanowi oryginalny dźwiękowy „wyróżnik”. Początek reklamy jest kluczowy, ponieważ to od niego zależy, czy słuchacz poświęci reklamie swoją uwagę. Świetnym pomysłem na początek reklamy jest zaśpiew. Dobrze skomponowany zaśpiew zawsze wyróżni reklamę, która go posiada. Może to być sama nazwa firmy, ale dobrze jest zaśpiewać także hasło. Wpadająca w ucho melodia to absolutna gwarancja powodzenia.
Część druga - Rozwinięcie:
W tej części reklamy następuje rozwinięcie tematu. Może to być opis korzyści płynących z zakupu produktu lub skorzystania z reklamowanej usługi. Reklamodawca przedstawia promocje, rabaty, mechanizmy usług, zasady konkursów, marki i modele reklamowanych przedmiotów oraz ich zalety i korzystne cechy. Warto zadbać o podkład muzyczny w tej części, który wspiera przekaz reklamy. Ton lektorski staje się bardziej oficjalny i reklamowy. Ta część to istotne "mięso" reklamy, które może zainteresować słuchacza i skłonić go do zapamiętania przekazywanych informacji. Ważne również jest to, że perfekcyjnie przekazane informacje potencjalny klient może przekazać komuś innemu. Jak wspomnieliśmy, warto zadbać tutaj o muzykę. Dobrze dobrana muzyka wspomaga koncentrację słuchacza. Oczywiście muzyka powinna tą koncentracje skierować nie na siebie, tylko na treść. Musi zatem być to muzyka z kategorii - dobry podkład reklamowy. To oczywiście nie jest zadaniem scenarzysty. Scenarzysta zajmuje się treścią ale w didaskaliach może podać konkretne wymagania co do muzyki. Wskazać na gatunek, tempo czy nastrój. Dobry scenariusz w didaskaliach będzie zawierał wskazania co do podkładu muzycznego. Nawet w taki sposób, aby klient mógł to sobie wyobrazić.
Część trzecia - Zakończenie:
Zakończenie reklamy jest niezwykle ważne nie tylko dlatego, że ma dać słuchaczowi wyraźny znak, że reklama dobiegła końca. Przede wszystkim dlatego, że w tej części podaje się dane adresowe firmy. Można podać adres, stronę internetową i/lub numer telefoniczny. Jeśli umieszczamy numer telefonu, warto upewnić się, że jest łatwy do zapamiętania. W niektórych przypadkach, na końcu reklamy pojawia się hasło reklamowe lub charakterystyczny jingiel, jeśli taki został wcześniej ustalony. Wszystkie dane muszą być podane w taki sposób, aby potencjalny klient bez problemu trafił tam, gdzie trzeba. Z racji oszczędności czasu często nie używa się słowa „ulica” oraz sformułowania: „www”. Te elementy informacji zajmują miejsce a słuchacze i tak wiedzą o co chodzi i nie stanowi to żadnego problemu. Niemniej jeśli przed podaniem adresu użyjemy tych słów, słuchacz podświadomie wytęży swoją uwagę, jeśli będzie mu zależeć na zapamiętaniu danych. W reklamie radiowej wiele rzeczy jest względnych i są różne sposoby na wzmożenie koncentracji słuchacza. Na pewno absolutna i perfekcyjna czytelność tej części reklamy jest niezbędna, ponieważ cały jej przebieg kieruje uwagę słuchaczy właśnie do tego momentu. Słuchacz ma wiedzieć, gdzie ma trafić i robi to.