Dźwięk w mediach. Świat twórców reklam radiowych i internetowych.
Jak dźwięk kształtuje moc marketingową głównie w reklamie radiowej oraz internetowej.
W reklamach radiowych oraz reklamach internetowych dźwięk jest wykorzystywany, aby pobudzić nasze zmysły, wywołać pozytywne skojarzenia z produktem lub usługą. Niewątpliwie, dobrze wyprodukowany dźwięk potrafi przyciągnąć uwagę i skupić naszą uwagę na treści. Odbiorcy wszystkich właściwie mediów są dzisiaj bardzo podatni na reklamy i wszelkie informacje dźwiękowe. Od radia i telewizji po internet, gry wideo i reklamy, dźwięk towarzyszy nam w każdym aspekcie naszego życia. Buduje atmosferę, wzbogaca nasze doświadczenia oraz intensyfikuje nasze relacje z prezentowanym przekazem, sytuacjami lub produktami. W reportażach radiowych, dźwięk pozwala nam wczuć się w historię, bo słyszymy autentyczne świadectwa i emocje osób biorących udział w wydarzeniach. W reklamach radiowych to juz w ogóle moc marketingowa zaplanowanej kampanii jest zdana na jego łaskę. Jego królestwo jest tutaj niepodzielne i nie moze byc inaczej, skoro oprócz dźwięku reklama radiowa nie składa się z niczego więcej. W reklamie internetowej tak nie jest, ale jest elementem współgrającym i jego rola jest nieoceniona. Reklama internetowa z dobrze zrealizowanym dźwiękiem zawsze będzie lepsza niż reklama niema. Moc marketingowa produktu rośnie, ponieważ zyskuje strategicznego partnera. Reklama internetowa z dźwiękiem dociera zdecydowanie intensywniej.
Rola dźwięku w mediach cyfrowych.
Dźwięk tworzy atmosferę. Ścieżka dźwiękowa może zmienić sposób, w jaki postrzegamy dany materiał. Na przykład, w grach wideo dźwięk ma kluczowe znaczenie dla naszego wczucia się w akcję i emocje bohaterów, a także dla zwiększenia naszego zaangażowania w świat gry. Trudno, żeby było inaczej, skoro wcielając się w jakąś postać, słyszymy np. własny oddech. Przykład gier komputerowych jest tutaj bardzo dobry, ale koncentrując się na mediach cyfrowych... Media cyfrowe wciąż rozszerzają swoją ofertę i reklamy w nich także oferują coraz więcej. W programach z dźwiękiem Dolby Surround i obrazem 4K, reklamy po prostu wychodzą z ekranów i głośników. Intensyfikacja obrazu i dźwięku stwarza odbiór porównywalny do gier komputerowych. Jesteśmy w bardzo bliskim kontakcie z przekazem, reklamowane produkty prawie nas dotykają. Rola dźwięku w mediach cyfrowych zatem rozwija się synchronicznie z rozwojem samych mediów a zatem całego technologicznego świata. Jest coraz większa, nie pozostaje w tyle. Skoro jesteśmy w środku obrazu, jakiejś sceny, musimy być także w środku tego obrazu, w środku sceny.
Profesjonalny dźwięk w mediach. Kluczowy element sukcesu w erze mobilnego internetu.
Dźwięk do mediów powinien być zawsze produkowany w profesjonalnym studio. Doświadczony producent doskonale zdaje sobie sprawę z kluczowych parametrów, jakie powinien spełniać. Jakość techniczna dźwięku odgrywa kluczową rolę, będąc nieodłącznym elementem sukcesu. W dobie mobilnego internetu i przenośnych urządzeń komunikacji cyfrowej, słuchanie muzyki na głośnikach wbudowanych w te urządzenia staje się częstym zjawiskiem, choć są one często niewystarczające pod kątem jakości dźwięku. Pasmo przenoszenia dźwięku w standardowych urządzeniach, takich jak telefony czy laptopy, ogranicza się zwykle do częstotliwości odpowiadających ludzkiej mowie, eliminując niskie i bardzo niskie częstotliwości. Efektem tego jest brak możliwości odtworzenia pełnego spektrum dźwięku na tak małych głośnikach. Dodatkowym problemem jest fakt, że dźwięki w internecie mają różne poziomy głośności, co wymusza ciągłe dostosowywanie poziomu volume przez użytkowników. Najbardziej uciążliwym elementem dźwiękowego krajobrazu internetowego są reklamy, które zawsze są najgłośniejsze. Choć muszą one przyciągać uwagę, ich nadmierny poziom głośności często działa irytująco na odbiorców. Jak zatem stworzyć dźwięk do reklamy internetowej, który będzie zarówno efektywny, jak i przyjemny dla słuchacza? To zadanie dla profesjonalnego realizatora reklam, który może skutecznie dobierać elementy, takie jak klarowne pasmo głosu czy odpowiednio dobrana muzyka reklamowa.