Synchronizacja dźwięku i obrazu. Kluczowy element w udźwiękowieniu reklam
Dlaczego synchronizacja dźwięku i obrazu jest kluczowa w reklamach audiowizualnych?
Internet siłą przekazu już dawno przebił radio i telewizję. W internecie pojawiają się reklamy wizualne bez dźwięku. To najczęstszy przykład, ale ostatnio coraz częściej pojawiają się reklamy obrazowe z dźwiękiem. Jeśli reklama wizualna zawiera jakąś akcję, to dźwięk oczywiście musi się zgadzać z obrazem. A więc mamy do czynienia ze zjawiskiem synchronizacji. Synchronizacja dźwięku z obrazem to element niezbędny do prawidłowego przygotowania dzieła filmowego. Jeżeli reklama będzie bez synchronizacji to oczywiście jest to kompletnie bez sensu, nie ma nad czym się nawet rozwodzić. Jeżeli będzie, ale z błędami, niedostatecznie dobra, to również, cały efekt spełznie na niczym.
Ewolucja sposobów montażu dźwięku i obrazu w reklamach, rola programów komputerowych w udźwiękowieniu reklam
Sposoby montażu dźwięku zmieniały się na przestrzeni lat wraz z rozwojem technik umożliwiających sprawniejszą pracę nad dźwiękiem oraz zastosowanie złożonych efektów. W dzisiejszych czasach stosuje się programy komputerowe. Podnoszą one zdecydowanie poziom produktów. Obrazy a więc i dźwięk mogą być bardziej szczegółowe. Merytoryczna zawartość takiej reklamy znacznie zyskuje poprzez możliwość bardziej cyzelowanej pracy. Teraz każdy element obrazu można udźwiękowić. Korzystając z następujących elementów: muzyka, efekty specjalne, efekty dźwiękonaśladowcze, efekty naturalne oraz ścieżki lektorskie, można w programie komputerowym dokonać niebywałych rzeczy. Nagrywanie dźwięków do obrazu w czasie rzeczywistym poza ścieżkami lektorskimi, przeszło do historii. Poza szczególnymi przypadkami, wszystkie elementy do udźwiękowienia można znaleźć w internecie. Korzystając z szerokiej wiedzy komputerowej, doświadczenia oraz odpowiednich programów, można stworzyć praktycznie każdy dźwiękowy krajobraz.
Przykłady synchronizacji w reklamach.
Zawsze musimy pamiętać o synchronizacji. Kiedy dajmy na to w obrazie widzimy jak ktoś zbiega po schodach, to dźwięk musi być bardzo adekwatny. Inaczej słychać kroki zbiegającego, gdy kamera patrzy z dołu klatki czy z góry, czy w końcu nadąża za zbiegającym. To niezwykle trudny ale bardzo dobry przykład, jak skomplikowanym zadaniem jest synchronizacja dźwięku i obrazu.Innym dobrym przykładem jest np. szczekanie psa. Zupełnie inaczej będzie brzmiało w zamkniętym pomieszczeniu, a zupełnie inaczej na podwórku, a jeszcze inaczej w polu lub w lesie. Innym dobrym przykładem sprawiającym trudności jest dźwięk strumyka. Jeśli będzie zbyt głośny w udźwiękowieniu, będzie przypominał wodospad i straci wszystkie atrybuty jako dźwięk przyjemny i intymny. W dwóch ostatnich przykładach w zasadzie nie chodzi o synchronizację czasową, to przykład akurat synchronizacji „przestrzennej”.