Array ( [0] => eBot ) Muzyka reklama radiowa - studio nagrań - Real Music Polska

Składniki muzyki reklamowej

Muzyka reklamowa może być bardzo różna. To, czy dana muzyka jest reklamowa czy nie, w zasadzie zależy tylko od tego, w jaki sposób będzie użyta. Posłużmy się tutaj przykładem muzyki klasycznej. Wolfgang Amadeusz Mozart komponuje swoje jakieś kolejne allegro a moll. Kilka wieków później. ktoś wykupuje prawa do możliwości użycia go w reklamie i okazuje się, że to świetny pomysł. Żadna inna muzyka nie podniosła by tej reklamy radiowej tak wysoko. Zatem w zasadzie każda muzyka może być muzyką reklamową. Muzyka reklamowa podlega tym samym prawom, co każda inna muzyka. Ale nie wszystkie jej elementy. Na pewno niezbędna jest melodia, harmonia i rytm, ale już warstwa strukturalna jej poszczególnych części może być bardzo różna i wyłamująca się z wszelkich schematów.

Melodia jako kluczowy element efektywnej kompozycji reklamowej

 

Najważniejszym elementem muzyki, nie tylko reklamowej, jest melodia. To właśnie ona najczęściej przykuwa uwagę słuchacza i zapada w pamięci. Komponowanie melodii może odbywać się w różny sposób. Może to być bardziej intuicyjny proces, a może to być świadome działanie oparte na klasyczno - akademickich systemach i wyuczonych schematach. Ważne jest, aby melodia była przyswajalna i zapadająca w pamięć. Tworzenie melodii to proces wymagający cierpliwości i skupienia, ale też otwartości na nowe pomysły i inspiracje. Sama melodia nie wystarczy, aby powstała dobra muzyka reklamowa. Kolejnym niezbędnym elementem jest harmonia, czyli środowisko tonalne, w jakiej melodia się porusza.

Rola harmonii i rytmu w komponowaniu muzyki do reklamy

 

Komponowanie harmonii to proces tworzenia tła dla melodii. Używamy do tego akordów, lub linii basowej. Harmonia pełni ważną funkcję w tworzeniu nastroju i emocji utworu, a także w budowaniu jego struktury. To właśnie dzięki harmonii dźwięki głównej melodii zyskują na komunikatywności i atrakcyjności. 
Komponowanie rytmu to kolejny proces. Rytm odgrywa ważną rolę w utworze, decyduje o jego taneczności. Każda dobra muzyka reklamowa musi mieć taki rytm, który zmusza słuchacza do reakcji jakim jest skupienie uwagi. Utwór nie musi być taneczny w sensie dosłownym. Jego rytm po prostu musi zmusić słuchacza do kiwania głową, albo tupania nogą, albo lekkiego bujania sie, po prostu musi w pewnym sensie pobudzać. Jeżeli muzyka reklamowa ma byc bardzo spokojna, to jej rytm musi również bujać, nie moze byc toporny. Takie odruchy to są naturalne reakcje, po których widać, że utwór się podoba. A jak utwór się podoba, to już jest bardzo dobrze dla każdej reklamy, w której się znajduje.

Cykl utworu, czyli jego struktura. Dowolność w obszarze dźwięków reklamowych

 

Komponowanie struktury utworu muzycznego to proces ustalania sposobu, w jaki poszczególne elementy utworu, takie jak zwrotka, refren, wstęp czy końcówka następują po sobie i ze sobą harmonizują. Struktura utworu jest bardzo istotna, to ona decyduje, czy utwór jest interesujący. Są ogólne zasady funkcjonujące w muzyce rozrywkowej, jeszcze bardziej w klasycznej ale w muzyce reklamowej one nie obowiązują. Muzyka reklama rządzi się tutaj swoimi prawami. Jeśli utwór ma być skomponowany do reklamy, to nie może przekroczyć pewnego ustalonego z reklamodawcą czasu. Jeśli ma mieć np 10 sekund, to utwór nie będzie miał wstępu, zwrotki, dwóch refrenów i solówki. Utworem zazwyczaj będzie tutaj sama linia melodyczna, może być z całym podkładem, o długości pojedynczego zdania muzycznego. Jeśli muzyka ma być podkładem pod film, to tym bardziej nie musi się trzymać żadnych zasad strukturalno - przebiegowych. Tak samo, jeśli ma być ilustracją pod film reklamowy. Myzyka reklamowa i filmowa mają ze sobą wiele wspólnego.