Estetyka dźwięku, czyli brzmienie w muzyce reklamowej
Brzmienie muzyki reklamowej jako element przyciągający uwagę
Brzmienie muzyki współdecyduje jak odbierana jest dana reklama. Jeśli chcemy aby reklama radiowa kosmetyków dla dzieci była skuteczna, jej brzmienie musi być ciepłe, kojarzące się z bezpieczeństwem. Estetyka dźwięku odgrywa tutaj kluczową rolę w przyciąganiu uwagi mam i osób związanych z opieką małych dzieci. Aby wzmocnić przekaz reklamowy, muzyka w takiej reklamie może mieć brzmienie wręcz uspokajające. To paradoksalne, ale prawdziwe. Uspokajające brzmienie, które przyciągnie uwagę. W kontekście wyżej wymienionych mam oraz małych dzieci oczywiście. Ten przykład może trochę mylić, dlatego na wszelki wypadek jednak informujemy, ze ciepłe i spokojne brzmienie nie oznacza, ze sama muzyka jest spokojna i usypiająca. Może mieć ciepłe i bezpieczne brzmienie i być szybka i skoczna. Brzmienie to kwestia estetyki dźwięku, nie tempa czy trybu melodycznego danego utworu.
Kreowanie właściwego wizerunku marki poprzez brzmienie
Brzmienie nie tylko przyciąga uwagę, ale również wpływa na postrzeganie marki. Marka, która dba o właściwe brzmienie muzyki w swoich reklamach, przekazuje klientom troskę o detal i wysoką jakość swoich produktów czy usług. To oczywiste, że muzyka w reklamie pikniku, na którym odbędą się wyścigi samochodowe, może mieć ostre brzmienie. Nawet powinna. To zupełnie inny przykład ważności brzmienia muzyki w reklamach dla rodziców, ale równie świetnie oddający istotę problemu. Ostre brzmienie ma na przykład muzyka rockowa. Brzmienie rockowych gitar da takiej reklamie prawdziwego kopa.
Profesjonalne nagrania muzyczne a skuteczność reklamy
Profesjonalne, to znaczy dobrze brzmiące. Każdy grający instrument musi znaleźć się w swoim właściwym paśmie i miejscu w panoramie. Basy muszą być właściwie opanowane, to one decydują o dynamice muzyki. Średnie tony muszą łagodnie absorbować uszy a wysokie prezentować całość w sposób jasny i czytelny. To nie jest żadna definicja, jedynie obrazowy sposób przedstawienia tego, co decyduje o klarowności brzmienia. Regulując tymi trzema aspektami możemy decydować, czy dane brzmienie jest ostre, czy uspokajające. Jak to się robi, to wie każdy zawodowy producent.