Producent Reklam Radiowych. Kompetencje i umiejętności
Realizacja dźwięku w Reklamach Radiowych
To oczywiste, że producent reklam do radia musi mieć dobry i wyćwiczony słuch. Ale czy tak samo dobry i bogaty w doświadczenie jak realizator dźwięku w standardowym studio nagraniowym ? Otóż niekoniecznie. Nie nagrywa instrumentów, ponieważ korzysta z gotowych podkładów. Nie musi znać odpowiednich tabelek z pasmami dźwięku, aby ich używać, to w ogóle nie należy do jego kompetencji. Gotowe podkłady do reklam radiowych są odpowiednio obrobione i gotowe do użycia. Co więcej, profesjonalne portale z muzyką takie jak angielski Audionetwork lub francuski Paris Music oferują muzykę na jednym skonsolidowanym poziomie głośności. Producent pracując nad reklamą do radia czy do internetu bierze podkład, wrzuca go do sesji i on gra. Prawdziwe kompetencje profesjonalnego producenta reklam radiowych okazują się niezbędne na wielu innych polach.
Jaka muzyka pasuje do reklamy radiowej? Wiedza o muzyce.
Bardzo ważnym aspektem jest także co najmniej doskonała znajomość gatunków muzycznych. Producent musi się doskonale orientować jaka muzyka pasuje do danej grupy docelowej. Trochę psychologii także się przyda, a nawet więcej niż trochę. Jaki gatunek muzyczny będzie pasował do reklamy radiowej szybkiego samochodu? Jaki gatunek muzyczny będzie pasował do reklamy radiowej kosmetyków spowalniających starzenie się skóry? Każda muzyka ma swój klimat i trzeba mieć naprawdę dobre wyczucie, a wyczucie bez porządnej merytorycznej podpory nic nie da. Wrażliwość muzyczna z erudycją i wiedzą powinny iść w parze. Można wiele pisać o muzyce, ale jak rozpoznać, że ktoś naprawdę zna się na muzyce? Można to zrobić w następujący sposób. Kazać mu posłuchać jakiejś piosenki i niech wskaże, z jakich lat pochodzi. Tu nie tylko ważną rolę odegra, że ktoś po prostu ma dobrą pamięć. Zabawa się zaczyna, gdy w ogóle nie zna tej piosenki a po jej brzmieniu będzie wiedział, z jakich pochodzi lat. Ogólnie klasyfikujemy muzykę na lata 50 te, 60 te, 70 te itd. W zasadzie to łatwe, ale niech ktoś spróbuje, a okaże się to wcale nie prostą zabawą.
Menadżerskie umiejętności Producenta Reklam Radiowych
Talent menadżerski to podstawa w pracy profesjonalnego producenta reklam radiowych. Nie musi być to talent na miarę wilka z Wall Street. Sytuacja na co dzień wydaje się prosta, ponieważ każdy pracuje z własnym cennikiem. I prawie w każdej sytuacji taki cennik odgrywa swoją rolę. Ale jednak nie zawsze tak jest. Bardzo często klienci zamawiają produkcje niestandardowe, wtedy trzeba na bieżąco mieć dobry kontakt z lektorami reklam radiowych, scenarzystami i posiadaczami licencji na utwory muzyczne. Trzeba umieć działać szybko. Podejmować szybkie biznesowe decyzje. Umieć dobrze szybko liczyć, no i jak to w interesach, trzeba mieć jako taką umiejętność względnego przewidywania przyszłości. Talenty biznesowe są podstawowe w codziennej pracy producenta reklam radiowych. Jeżeli na dodatek prowadzi on osobno bank głosów lektorskich i pośredniczy w produkcjach dźwiękowych do radia oraz audiowizualnych do internetu jako dostarczyciel nagrań lektorskich, to typowe handlowe umiejętności są po prostu niezbędne.