Array ( [0] => eBot ) Reklama radiowa tworzenie - BLOG - Real Music Polska

Dobra reklama radiowa

O jakiej reklamie radiowej możemy powiedzieć, że jest dobra? Odpowiedz jest jedna i banalnie prosta. Dobra reklama radiowa to skuteczna reklama. To jest jej jedyny wyróżnik. Można jednak wymyśleć fantazyjną scenkę, zatrudnić profesjonalnych lektorów. Podłożyć świetną reklamową muzykę i efekty specjalne a reklama radiowa i tak nie przyniesie skutku. Dlaczego tak może się stać? Powody mogą być różne. Ten artykuł jest o czynnikach, które wspódecydują o powodzeniu radiowej reklamy. Piszemy tuaj ogólnie oraz głównie o dźwięku, o scenariuszach i o tym co powinny zawierać można przeczytać w innych naszych artykułach.

Pierwszy powód, który nasuwa się na myśl, że nie było sukcesu może być taki, że reklama radiowa nie doczekała się odpowiedniej kampanii. Potrzebna jest po prostu pewna ilość powtarzalnej emisji aby dotarła do słuchacza. Owszem, zdarzają się sytuacje, że wystarczy raz posłuchać reklamy radiowej i już wiemy o co chodzi. ale z reklamą radiową jest jak z przysłowiem o kłamstwie, które powtarzane wiele razy niby staje się prawdą. Reklama musi być powtarzana kilka razy dziennie w odpowiednich porach i musi być odpowiednio rotowana w blokach.

Profesjonalna kampania radiowa to  nie jest zadanie producenta tylko mediaplanera. Paradoksalnie są jednak sposoby, aby wyróżnić dźwiękowo daną reklamę radiową tak, aby nawet przy oszczędnie zaplanowanej kampanii miała ona większe szanse dotrzeć do słuchacza. Oczywiście należy mieć przygotowany dobry adekwatny tekst. To po pierwsze. Czy to jest rozbudowana scenka czy najprostszy komunikat, tekst musi być przemyślany i to pod okiem specjalisty.

Ważne jest tempo przekazywanej informacji. Reklamy czysto sprzedażowe, zawierajace w dodatku informacje towarowe z konkretnymi cenami mogą być szybkie. Reklamy o wydarzeniach sportowych tez mogą być szybkie. Jest jednak pewna granica, której przekroczyć nie można a często jest przekraczana. Zbyt duża ilość informacji powoduje, że producent reklam radiowych zmuszony jest do przyspieszenia ścieżki lektorskiej. W przeciągu 30 sekund trwającego standardowego spotu radiowego lektor mówi bez przerw, bez intonacji, połykając czasami niektóre głoski. W wyniku tego  reklama radiowa jest nieczytelna, wręcz nie da się jej słuchać. Dobra reklama radiowa nie może być przeładowana treścią. Najlepiej kiedy scenariusz jest tak wyliczony, że lektor może mówić w swoim naturalnym tempie. Taka reklama jest na pewno czytelna, a dobra reklama radiowa musi być czytelna. Kolejnym istotnym czynnikiem jest jej początek oraz jej koniec. To można powiedzieć elementy kluczowe. Dlaczego? Ponieważ każda reklama radiowa leci w bloku reklam radiowych. W przeciągu kilku minut słuchacz ma kontakt z powiedzmy dziesięcioma reklamami i każda chce się wyróżnić. Czasami reklamy zlewają się ze sobą i o tym właśnie jest ten artykuł. Dobra reklama radiowa musi mieć szanse oddzielić się od innych. Dlatego musi mieć konkretny początek i konkretny koniec. Najprostszym rozwiązaniem jeśli chodzi o początek jest jeden konkretny dźwięk. Dźwięk, który ma wyróżnić reklamę radiowa na tle innych musi być wyraźny, głośny, może być agresywny i właściwie powinien. W reklamie radiowej dotyczącej np spraw szkolnych będzie to głośny typowy dzwonek szkolny. W reklamie radiowej produktów budowlanych będzie to głośny dźwięk młotka uderzającego w blachę albo młot pneumatyczny albo piła mechaniczna. W reklamie radiowej szkoły piłkarskiej będzie to wybuch radości kibiców piłkarskich. W reklamie radiowej sklepu dla zwierząt będzie to głośne zaszczekanie psa. Co zrobić gdy nie nasuwa nam się żaden z dźwięków ponieważ reklama dotyczy np naboru do sklepu w sklepie spożywczym? Wtedy takim dźwiękiem może być coś abstrakcyjnego, ale wartościowego i miłego dla ucha. Dobry producent reklam radiowych zawsze znajdzie jakieś dobre rozwiązanie. Koniec reklamy również musi być wyraźny i stanowczy. Muzyka nie powinna kończyć się tak popularnym zabiegiem ściszania. To po pierwsze. Ostatni akcent muzyczny powinien być utrzymany w rytmie muzyki i jej tonacji. Lektor musi zakończyć frazę z pełna świadomością, że to właśnie jest koniec reklamy radiowej. To wszystko są czynniki, które zdecydują, czy Twoja reklama radiowa wyróżni się w bloku innym reklam.